Nyhedsbreve

18-09-2018

September 2018


NYHEDSBREV

 

Sundhedsugle®

Jeg føler mig både privilegeret og taknemmelig over lige at have afsluttet en virkelig spændende uddannelse som ” Sundhedsugle®”

Kursets indhold går, meget kort beskrevet ud på, at kroppen har brug for energi for at kunne fungere, det er bare ikke lige meget, hvilken energi vi indtager. Selve indholdet i kosten, mængderne og sammensætningen af det vi indtager, den fysiske aktivitet, søvnen og motivationen spiller en vigtig rolle i vores indre sundhed.

Kurset har givet mig et fagligt belæg for blandt andet at kunne vejlede og tilgodese både vores småt spisende børn/ unge og de, der er udfordret i at veje for meget samt vejledning i motivation til fysisk aktivitet

At kunne udvikle mig på denne måde er fantastisk og jeg glæder mig til at bruge den nye viden i mit arbejde med jeres børn og unge :O)

Sommer hilsener

Lotte - Sundhedsugle®

 

 

Telefonlisten

Vi har opdateret vores telefonliste med tidspunkter, hvorpå man kan træffe de forskellige afdelinger. Dvs. 16+ telefonen besvares i tidsrummet 15-21 i hverdage og 13-19 i weekend/ferie. Vores STU er åben mandag, tirsdag, torsdag og fredag i tidsrummet 8-14, hvor telefonen også besvares. Vi åbner ny afdeling på Slotsgade medio september og nummeret hertil er også tilføjet - hvilket bliver 22 23 06 25.

 

 

Leder:

Det er med stor fornøjelse, at jeg kan orientere om, at vi pr. 1/9-18 har ansat Kim Kabelka som pædagog her på Nybro. Kim har 20 års erfaring inden for specialområdet – både som medarbejder og som leder. Kim vil primært være tilknyttet Slotsgade, Nr. 7, STU og Eksternt Team. Velkommen endnu engang Kim :0)

 

Som resultat af øgede dokumentationskrav og generelt øgede administrative opgaver har Annette (Tondering) pr. 1/9-18 ændret funktion, fra afdelingsleder for ”Afdeling 16+” og ”Beskæftigelsesafdelingen” til fuldmægtig. Annette vil dermed primært varetage administrative opgaver samt mødelederfunktionen på vores opfølgningsmøder.

Undertegnede overtager i den forbindelse den direkte ledelse i.fh.t. de to nævnte afdelinger.

Tanja Krogh; Leder

 

 

Døgn og aflastning:

Weekend i rul 1:

Vi har bl.a. været på strandtur, hvor vi kunne nyde en is i varmen, været på tur i Sønderborg og fået vasket bilerne, så de blev rene og fine igen. Herudover har vi været i Kolding Storcenter samt på cafe i Haderslev.

Personalet i weekend 1

 

Weekend rul 2:

Vi har bl.a. været til ringridderfest. Der blev prøvet karruseller og spist is på pladsen. Der var rigtig mange mennesker og der skete mange forskellige ting. Det var rigtig hyggeligt, men vi var også meget trætte da vi kom hjem. Resten af dagen blev derfor brugt på afslapning og hygge. Vi har også set ringridderoptog. Vi har også haft vandkamp med vandpistoler og vandballoner.

Personalet i weekend 2

 

Weekend i rul 3:

Vi har været på hyggetur til Åbæk med skattejagt, været i Økolariet, på cykeltur, i Klovtoft Barfodspark, en tur til Kolding Storcenter samt Kolding Legepark. Vi har haft en masse oplevelser og sjove timer.

Personalet weekend 3

 

Weekend rul 4:

Vi har været på skovtur, hvor vi byggede 2 forskellige huler. Alle deltog aktivt. Vi var rundt omkring i skoven for at finde store pinde, som vi kunne bruge. Vi havde taget madpakker med hjemmefra, som vi nød på turen. Vi var så heldige, at der også var dessert til os i skoven som vi selv plukkede – nemlig brombær. Vi har også været i svømmehallen, hvor der var en masse god energi og glade børn.

Personalet fra weekend 4

 

 

Afdeling 16+:

Vi har efter sommerferien startet ny struktur i hverdagen i 16+. Overordnet vil det sige, at vi har fokus på ADL opgaverne i hverdagene fx støtte til oprydning, tøjvask, rengøring, madlavning osv. I weekenderne har vi fokus på aktiviteter og have socialt samvær med hinanden. Samtlige unge har taget rigtig godt imod ændringen :0)

Linette Jørgensen; Pædagog

 

Beskæftigelsesafdelingen:

Så er vi igen startet op i STU’en efter en dejlig solrig sommerferie. Vi har fået 4 nye elever, som allerede er faldet godt til. Vores nye IT-linje : BIT er også blevet modtaget rigtig godt, og eleverne nyder at få en større viden samt arbejde med de forskellige fag via computeren.

Vi har i STU’en været så heldig også at få en ny medarbejder pr den 1. sep. 2018 (Kim), som fremover vil komme til at stå for praktikken. Dette glæder vi os meget over, idet det er så vigtigt for de unge at komme ud på arbejdsmarkedet og mærke, at de er en del af samfundet.

Bedste hilsner fra STU-personalet: Kim, Gitte, Bjørn og Helle

 

 

Café Broen:

Det var glade og friske unge mennesker, der mødte op i cafeen efter en lang sommerferie. Vi er startet på en ny aktivitetsplan for det næste halve år, som er spækket med forskellige aktiviteter. Vi skal f.eks. have tema med lande og deres mad, wii-turnering, hjemmebiograf, Halloween tema, mande-aften, bowling, vegetaraften og vi slutter året af med julefrokost. Vi er her i august startet stille ud med hygge god mad, masser af grin og snakke om sommerferien der er gået.

Linette Andresen; pædagog

 

 

Yoga/Mindfulness:

I august måned startede vi op efter en lang sommerferie :o)

Vi har i denne måned kørt både åndedrætsøvelser, yogaøvelser og meditation i et samlet program. Et program, hvor alle emner/øvelser inddrages i små sektioner. Der er kommet nye til, og jeg glæder mig til at vise disse dejlige unge mennesker, hvad man alt kan gøre igennem Yoga og meditiation.

 

Yoga/ Mindfulness - holdet træner hver anden onsdag (ulige uger) fra 16-17 på Klinik Bøgen i Aabenraa, Haderslevvej 48.
Holdet består af max. 6 deltagere. Undervisningen foregår i et overskueligt og struktureret miljø.
Vi glæder os til at byde dig velkommen :0)

Mange yoga-hilsner fra
Helle Johanning Senger; Læreruddannet pædagog og Børneyogalærer

 

Fitness:

Så er vi igen klar efter en god og lang sommerferie. :o)

 

Vi har i august øvet forskellige træningsøvelser for mave, balder og lår, samt trænet med elastik og kondicykel. Det er utrolig dejligt at se alle de motiverede unge mennesker, som virkelig gerne vil gøre en indsats.

Holdet træner hver anden onsdag (lige uger) fra 16-17 på Klinik Bøgen i Aabenraa, Haderslevvej 48.
Holdet består af max. 6 deltagere. Undervisningen foregår i et overskueligt og struktureret miljø.
Vi glæder os til at byde dig velkommen :0)

Mange fitness-hilsner fra
Helle Johanning Senger; Læreruddannet pædagog

 

NADA:

Håber alle har nydt den skønneste sommer

På Nybro er det gået stille og roligt i varmen. De børn/unge der har været inde har fået Nada som sædvanligt. En ung, der selv har været på ferie i 2 uger, udtrykker så fint: Nu er det godt ferien er ovre, så kan jeg få Nada som jeg plejer…

Caféen på Nybro 7 er åben tirsdag og onsdag fra kl 20.30-21.30

De børn/unge der er i aflastning i caféens åbningstid, får behandlingerne vederlagsfrit. Forældre, søskende og andre pårørende køber et 10 turs kort til kr. 500 og vi aftaler sammen, hvilken dag der passer enten dig eller dit barn bedst.

Måske går du eller dit barn med en problemstilling, som du er i tvivl om, Nada kan afhjælpe? Ring eller skriv endelig en mail til mig, så tager vi en uforpligtende snak om det. lt@nybro7.dk

De bedste hilsener; Lotte Terp; NADA og BMS akupunktør

 

Svømning

Så er svømmeklubben startet op igen efter ferien. Den første måned har vi været i gang med at arbejde med tryghed i vandet og hvad der er svært for hver især i en svømmehal. Dette er gået godt, men er fortsat noget vi arbejder videre med i næste måned. Vi skal nemlig arbejde med spring og fornemmelse for ens tyngde og krop i

vandet. Dette vil vi bl.a. gøre ved at springe fra kant, vippe og skammel. Vi vil afprøve forskellige metoder til at komme tæt på bunden og vi vil afprøve forskellige metoder til at komme op til vandoverfladen igen.

Mange svømmehilsener Julie; pædagog

 

Esport

Så er vi i gang igen! Hvor er det dejligt at der er kommet flere spillere til efter sommerferien. 
Vi afholder 10 minutters fysisk aktivitet, så vi holder gang i kroppen, selvom vi "bare" sidder og spiller. Der er også information om sund kost og helbredet. 
Husk at det er tilladt at medbringe sunde snacks i form af tørrede frugter og nødder. 

Hvis du/dit barn har lyst til at træne og blive bedre til at spille computerspil, så kom og vær med et par gange.
Kontakt Den Selvejende Institution Nybro for at høre mere om tilbuddet :)

Mange hilsner fra Bjørn; pædagogmedhjælper 

 

 

Eksternt Team:

I ”Eksternt Team” varetager vi individuelle rådgivningsforløb for børn, unge, søskende, forældre og andre pårørende til børn og unge med en autismediagnose.

I vores indsats har vi fokus på kommunikation, sociale funktioner, ønsker og interesser.

Vores metode er samtaler og øvelser der fokuserer på sammenhængen mellem følelser, tanker og handlinger, hvor den enkelte får støtte til at forstå og ændre uhensigtsmæssig adfærd og indlære nye og mere hensigtsmæssige strategier og handlemønstre.

Vi introducerer og implementerer ligeledes individuelle støttesystemer via visualisering - herunder aktivitetsskemaer, organisering og opdeling af tid, rum og arbejdsopgaver samt teknologibaserede indsatser.

Tanja Krogh; Leder

 

 

Nybro Hesteklub:

Nu er vi i hesteklubben igen startet op efter sommerferien. Vi bruger en halv time med underviser, hvor vi kan ride. Ridningen tilrettelægges individuelt efter børnene/de unge som er med i hesteklubben.

Linette Jørgensen; pædagog i 16+

 

 

Nybros skak og brætspilsklub.

Vi har inden sommerferien snakket om at udvide skak klubben til også at være en brætspil klub. Det prøvede vi så i august måned, hvor vi startede igen efter sommerferien. Vi gennemgik alle hylder for hvilke spil der var og fandt rigtig mange forskellige spil. Første gang spillede vi "Muldvarpekompagniet" og sluttede af med 4 omgange "Twister". Så har vi haft gang i "Game of Life" som alle synes at være et rigtig godt spil og der blev grint til den stor guldmedalje. Vi skal i gang med at spille "Risk" og "Bezzerwizzer".

Hvis du har lyst til at være med skal du vide, at vi spiller hver mandag aften på Nybro fra kl. 19.00.

Corinna Dietrich; Pædagog

 

 

Personale:

På Nybro sørger personalet hele tiden for at holde sig opdateret i.fh.t forskellige teorier, metoder og pædagogiske retninger. Vi har alle som opgave at holde et oplæg én gang i året for alle kollegaer om noget der pædagogisk interessere os mhbp at dele vores viden. Jeg var så heldig at have denne tjans for et par uger siden til et p-møde, hvor jeg fremlagde nogle af Aaron Antonovsky´s tanker.

Teorierne omhandler, hvordan vi både som fagpersoner og forældre kan være med til at fremme udvikling og trivsel hos børnene og de unge. Antonovsky bruger bl.a. begrebet Salutogenese. Begrebet beskriver effekten af måden hvorpå vi tænker om sygdom/trivsel/diagnoser og generelt livet og hvordan denne tænkning og ageren påvirker børnenes/de unges udviklingsmuligheder og selvopfattelse.

Tænker man Salutogenetisk, tænker man positivt på de udfordringer der kan dukke op i livet og positiv på, hvordan man kan overkomme livets udfordringer. Man er løsningsorienteret i stedet for problemorienteret i sin tænkning.

Jeg oplever, at vi på Nybro i høj grad tænker og agerer Salutogenetisk. Vores udgangspunkt ifht børnene og unge betyder, at vi tænker og agerer med udgangspunkt i hvad barnet/den unge KAN i stedet for af tænke og agere ud fra hvad barnet/den unge IKKE kan grundet deres diagnose.

Ifølge Antonovsky medvirker denne tænkning ligeledes til at holde børnene/de unge “raske” og medvirkende til, at de får mulighed for et mere tilfredsstillende liv.

Hvis man er interesseret, kan man læse mere om Antonovsky´s teorier bl.a. i bogen “Helbredets mysterium”.

Mange hilsener fra Julie