Nyhedsbreve

10-06-2017

Juni 2017


NYHEDSBREV

Juni 2017 

Leder:

Endnu en tilsynsrapport er landet - denne gang med fokus på områderne; ”Målgruppe, metoder og resultater,” ”Sundhed og trivsel” og ”Medarbejderkompetencer.” Resultatet var topkarakter på alle 3 områder – man bliver bare så glad og stolt. Tak til alle her på Nybro for stor flid og engagement.

Tanja Krogh; Leder

Døgn/Aflastning:

Foråret på Nybro har budt på én nonfirmand og to konfirmander, som Nybro personligt har haft æren af at ønske tillykke på deres store dag. Det er altid en fornøjelse at opleve de glade unge mennesker, men også en stemning af højtidelighed indfinder sig og det er en helt speciel dag for de unge mennesker, deres forældre og os. Endnu engang stort tillykke.

Stine Hye, Pædagog

Vi har herudover været i fuld gang med at planlægge aktiviteter i sommerferien. Der vil blive dage hvor vi tager på ture ud af huset og der vil være dage, hvor vi bliver på Nybro. Vi har fået skruet et spændende program sammen, som vi i den grad glæder os til at være sammen med børnene og de unge om.

Gitte Seifert: Pædagog

Afdeling 16+:

I en stor del af 16+ raser eksamensfeberen for alvor, det tærer på kræfterne og vi tæller dage til, at alt er veloverstået. De der går til eksamen koncentrerer sig fuldt ud om det og deltager derfor ikke i alle afdelingens foretagender. Yderligere er der stor fokus på, hvad fremtiden vil bringe efter en veloverstået eksamen.

Andre er optaget omkring temaet ”Mit Liv”, der er en spændende udfordring for nogle; historier findes frem og der klippes og klistres i form af billede materiale.

Annette Tondering; Afdelingsleder Afdeling 16+ og STU

STU:

”IT”: vi fortsætter vi med at afprøve forskellige elektroniske støttesystemer. Vi har bl.a. afprøvet kalender på telefonen, AidaReminder og MemoAssist. 

”Offentlig transport”: vi har været med bus til fx Flensborg, Haderslev og Padborg (hvor vi gik rundt i regnvejr J).

”At have gæster til spisen og være gæst”: Det har været en oplevelse at se elevernes opfindsomhed i deres indkøb af værtsgaver og valg af madretter. Det er en spændende udfordring, når der er én elev der er gluten- og mælkeallergiker og én der er veganer….. Eleverne har været meget positivt indstillet i forhold til dette emne.

Praktik: Vi har haft mulighed for at sende endnu en elev i praktik inden for en af hans interesseområder. Denne gang i en fotoforretning.

”Sundhed”: Vi fortsætter med emnet seksualundervisning.

”Personlige mål”: Vi kan med glæde sige tillykke til en af eleverne da han har bestået den teoretiske del af kørekort til knallert 30. Nu mangler han kun den praktiske del - vi trykker fingre! En anden elev er ved at lave et større projekt i forhold til en tidslinje om sit liv. 

”Fritid”: Vi er i gang med at forberede vores dimissionsfest. Vi har to der dimitterer i år. Vi er superglade for, at så mange har valgt at bakke op ved at melde sig til festen så vi kan fejre dagen sammen.

Herudover har vi forberedt et besøg i ”Café Broen” der er en ungdomsklub for ligesindede i Nybros regi.

Gitte Seifert; Pædagog

Pigeklub:

Maj måned var måneden, hvor solen endelig kiggede frem. Dette betød for pigeklubben, at vi kunne komme ud og nyde vejret. Vi benyttede lejligheden til at lave vores egne madpakker, hvorefter vi tog på tøsehygge i naturen. Udover dette var vi ligeledes på tøsetur gennem Aabenraas gågade, hvor pigerne fik rig mulighed for at kigge på det nyeste og smarteste tøj. Denne tur sluttede vi af på ”Cafe Kridt”, hvor samtalen også faldt på takt og tone.  Her nød vi en iskold smoothie og nogle sprøde pommes frites.

Ipek Sahin; Pædagog

Café Broen:

Det har været en spændende periode i cafeen, hvor vi har bl.a. har haft dartskiven fremme og sammen spillet dart - det var rigtig sjovt og det endte med, at to af de unge blev ca. 1 time efter lukketid for at færdiggøre spillet J. Vi har også været på fisketur, hvor forskelligt grej blev afprøvet - der var stærk vind, så vi havde lidt svært ved at holde linen stram og undgå at krogene kom ind i stenene, hvilket dog sikrede for en del latter - bagefter stod den på sandwich på stranden

Jan Skjønnemand; Pædagogmedhjælper

Yoga/Mindfulness:

Så har jeg igen været på kursus, hvor vi denne gang fik meget mere teori og baggrundsviden, både om kroppen og sindets anatomi, om grundlæggende yogisk filosofi, yoga og de mange intelligenser m.m.

Vi fordybede os også mere i både de klassiske og dynamiske yogastillinger, og på hvordan vi kan undervise med mere mindfulness og mere dybde passende til børn.

Vi lavede alfabetyoga og matematikyoga og lærte, hvordan vi kan gøre den almindelige boglige undervisning mere kropslig med elementer fra yogaen.

Vi underviste børn og observerede hinandens undervisning - man får bare så meget ud af at se på det de andre gør, idet det bliver et spejl, hvor vi også lærte mere om os selv.

Til sidst studerede vi forskellige anatomiforsøg, som vi udøvede på vore egne kroppe og hinanden, hvor der var fokus på den funktionelle anatomi og knoglernes forskellighed og hvad det betyder i praksis!

Helle Senger; Læreruddannet pædagog

E-sport:

Vi har tilsluttet nyt netværksudstyr, så nu kører det hele endnu hurtigere! Hertil er der også kommet nogle lækre gamer-stoler, så nu sidder man virkelig godt.

Det store game event der var planlagt i slutningen af dette år, bliver udskudt til uge 7, 2018. Både fordi der er flere der har tid der, men også fordi der, i Sønderborg, bliver afholdt et kæmpe event, Cross Border Esport, i starten af september. 
Kom og vær med! Vi spiller hinanden gode!

Bjørn Grigoleit; Pædagogmedhjælper

NADA:

En lille historie fra Nada caféen:

I sidste uge var jeg, grundet kursus, nødt til at flytte behandlingen til en af de unge fra onsdag til tirsdag. Den unge var ugen i forvejen orienteret omkring dette og havde skrevet en seddel med ændringen. Da jeg møder ind, er han ude i byen med en anden ung og har glemt vores aftale. Da han kommer retur og indser, at tiden er forpasset undskylder han meget. Han går igen, men vender hurtigt tilbage og spørger, om det da ikke kan lade sig gøre alligevel, selvom det er blevet sent? ”Jeg er nødt til at have det!” siger han og fortsætter: ”jeg får så meget ro i mit hoved og det er godt for mig”

Selvfølgelig fik han sin behandling og samtidig en stor ros for at kunne sætte disse præcise ord på sin oplevelse af Nada virkningen for ham.

En anden ung er midt i eksamenstiden og beder selv om at få ændret sin tid. Han siger: ”Jeg har brug for Nada inden min næste eksamen, så kan vi ikke bytte om på dagene i næste uge?” ”Efter behandlingen har jeg ikke så meget tankemylder og kan bedre koncentrere mig, når jeg skal læse.”

Disse små historier viser tydeligt, hvor meget de ugentlige behandlinger betyder for nogle af de unge og bekræfter mig glædeligt i, at vores forskellige tiltag tilsammen gør en forskel

NADA Café for forældre, søskende og andre interesserede

Der er enkelte ledige pladser i vores nyåbnede Café, så du kan stadig nå at tilmelde dig på lt@nybro7.dk

NADA caféen er åben hver tirsdag fra kl. 16.00 – 17.00 samt fra kl. 20.00 – 21.00 i vores multifunktionelle lejlighed i Nygade 63C.

Har du spørgsmål vedr. NADA behandlingerne, er du meget velkommen til at kontakte mig

Lotte Terp; Pædagogmedhjælper og NADA akupunktør

Eksternt Team:

I ”Eksternt Team” varetager vi individuelle rådgivningsforløb for børn, unge, søskende, forældre og andre pårørende til børn og unge med en autismediagnose.

I vores indsats har vi fokus på kommunikation, sociale funktioner, ønsker og interesser.

Vores metode er samtaler og øvelser der fokuserer på sammenhængen mellem følelser, tanker og handlinger, hvor den enkelte får støtte til at forstå og ændre uhensigtsmæssig adfærd og indlære nye og mere hensigtsmæssige strategier og handlemønstre.

Vi introducerer og implementerer ligeledes individuelle støttesystemer via visualisering - herunder aktivitetsskemaer, organisering og opdeling af tid, rum og arbejdsopgaver samt teknologibaserede indsatser.

Tanja Krogh; Leder

Personale:

Som altid så bød maj måned også på høj faglighed. Denne måned var det min tur til at holde fagligt oplæg overfor mine kollegaer. Mit oplæg tog udgangspunkt i ”Sociale kompetencer, relationer og hvordan dette kan skabes via leg.” I mit oplæg havde jeg bl.a. fokus på vigtigheden af, at vi som personale fokuserer på de udfordringer børn med autisme har og hvordan vi med den viden kan skabe rammerne for optimale læringssituationer. 

Vi er som institution hele tiden i udvikling og vægter høj faglighed, hvilket betyder, at vi bl.a. igennem faglige oplæg, kollegial sparring, supervision og andre tiltag hele tiden forsøger at yde det optimale for børnenes trivsel, læring og udvikling. 

Ipek Sahin; Pædagog

Vi har i den forgangne måned været på en temadag ”Cool Kids ASF.”  Temadagen var et tillæg til vores ”Cool Kids” uddannelse. ”Cool Kids” er et program og metode, tilegnet børn og unge med angst. Med os hjem fik vi materiale, vi kan bruge som supplement til vores uddannelse og til de værktøjer fra ”Cool Kids,” som vi anvender her på Nybro.

Stine Hye; Pædagog og Gitte Seifert; Pædagog